Κυριακή, 9 Φεβρουαρίου 2014

Αγρότες-τρομοκράτες;

Πριν από 2-3 χρόνια, οι αγρότες των Φερών και του νοτίου Έβρου, είχαν κατέβει με τα αγροτικά τους μηχανήματα στην Αλεξανδρούπολη , είχαν φτάσει με αυτά έως την Περιφερειακή Ενότητα Έβρου στην παραλία, παρέδωσαν το ψήφισμά τους, εξέφρασαν τη διαμαρτυρία τους και αποχώρησαν χωρίς να υπάρξει το παραμικρό πρόβλημα. Τώρα; Τι άλλαξε ; Γιατί κύριοι της Αστυνομίας τέτοια μέτρα, καταστολή και απαγορεύσεις; Οι εντολές έφτασαν από Δένδια μεριά, ή οι αποφάσεις είναι από την τοπική ηγεσία της ΕΛΑΣ.. Προς τι τέτοια πρόκληση απέναντι στους αγρότες που διεκδικούν και διαμαρτύρονται; Μάλλον πήραμε τα χούγια της Αθήνας και το δόγμα της … «μηδενικής ανοχής»….

Τρίτη, 4 Φεβρουαρίου 2014

ΠΟΛΕΜΗΣΤΕ ΤΑ ΡΙΧΤΕΡ ΤΗΣ ΣΥΓΧΥΣΗΣ!

Οι σεισμοί της Κεφαλονιάς θέτουν την πολιτεία προ των ευθυνών της – τόσο για την αντιμετώπιση των άμεσων αναγκών όσο και για την «επόμενη ημέρα». Η χθεσινή δόνηση, η οποία μεγάλωσε τις καταστροφές σε ένα ιδιαιτέρως τουριστικό τμήμα του νησιού, αναμφίβολα ενέτεινε την αγωνία των κατοίκων. Επομένως, μαζί με την κάθε είδους απαραίτητη βοήθεια – επισιτιστική, στεγαστική – που ήδη έχει οργανωθεί σε μεγάλο βαθμό, η πολιτεία έχει υποχρέωση να δημιουργήσει και ένα επίσημο δίκτυο ενημέρωσης, ώστε να δίνονται σαφείς οδηγίες στους πολίτες. Πρέπει να σταματήσει η άκρατη δημοσιοποίηση μακροπρόθεσμων επιστημονικών προβλέψεων για εκδήλωση μεγαλύτερου σεισμού, οι οποίες αναπόφευκτα σπέρνουν τη σύγχυση, χωρίς να προσφέρουν το παραμικρό στην αντιμετώπιση της σημερινής κατάστασης. Παράλληλα, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στη διαφύλαξη της εικόνας του νησιού ως ενός φημισμένου τουριστικού προορισμού: όπως συνέβη και το ’53, η Κεφαλονιά πρέπει να βγει πιο δυνατή μέσα από την καταστροφή!

Κυριακή, 2 Φεβρουαρίου 2014

Λιγότεροι φόροι για τα ΙΧ από το 2015...

Λιγότερους φόρους θα πληρώνουν από το 2015 οι ιδιοκτήτες ΙΧ. Το υπουργείο Οικονομικών προωθεί ριζικές αλλαγές σε όλο το φάσμα φορολόγησης των αυτοκινήτων, με ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα αλλά με εσωτερικές μειώσεις στους φόρους που θα οδηγήσουν, σύμφωνα με τους υπολογισμούς, σχεδόν στην εξάλειψη του φαινομένου μαζικής κατάθεσης πινακίδων. Με λίγα λόγια, ο περιορισμός της κατάθεσης πινακίδων θα χρηματοδοτήσει τις ελαφρύνσεις.
Κεντρικά σημεία της εισήγησης που έχει τεθεί στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών αποτελούν η κατάργηση του φόρου πολυτελείας που επιβάλλεται σήμερα στα ακριβά αυτοκίνητα, η μείωση κατά 30% των τεκμηρίων διαβίωσης για τα ΙΧ και η συνακόλουθη μείωση κατά 30% του φόρου πολυτελούς διαβίωσης που επιβάλλεται σήμερα σε ΙΧ άνω των 1.929 κυβικών εκατοστών. Ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης υπολογίζεται στο 5%-10% της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης για ΙΧ ηλικίας έως 10 ετών.
Το δημοσιονομικό κλειδί που θα επιτρέψει τις παραπάνω ελαφρύνσεις κρύβεται στο νέο σύστημα προσδιορισμού των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, το οποίο, όπως σημειώνουν συνεργάτες του υφυπουργού Οικονομικών Γ. Μαυραγάνη, θα οδηγήσει σε δραστικό περιορισμό του φαινομένου της μαζικής κατάθεσης πινακίδων.
Η ειδική επιτροπή που είχε συσταθεί στο υπουργείο Οικονομικών με αντικείμενο τις αλλαγές στον τρόπο φορολόγησης των ΙΧ δούλεψε εντατικά για περίπου τρεις μήνες. Αξιολόγησε τα συστήματα φορολόγησης των αυτοκινήτων που εφαρμόζονται στα κράτη-μέλη της ΕΕ αλλά και στην Αμερική και έχει καταλήξει - όπως λένε στελέχη της Καραγεώργη Σερβίας - σε δέσμη προτάσεων που θα οδηγήσουν σε μεγάλες ανατροπές.

Το ολλανδικό μοντέλο. Αυτό που κέντρισε περισσότερο το ενδιαφέρον των μελών της επιτροπής ήταν το λεγόμενο ολλανδικό μοντέλο. Προβλέπει τον προσδιορισμό των τελών κυκλοφορίας κάθε μήνα, ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει το κάθε αυτοκίνητο. Σύμφωνα με αυτό το μοντέλο, κάθε αυτοκίνητο εφοδιάζεται με GPS το οποίο καταγράφει και μεταφέρει ηλεκτρονικά σε έναν κεντρικό κόμβο τα δεδομένα. Η χρέωση ανά χιλιόμετρο, στο ολλανδικό μοντέλο, είναι 0,03 ευρώ. Αυτό σημαίνει πως στα 10.000 χιλιόμετρα ανά χρόνο τα τέλη κυκλοφορίας διαμορφώνονται σε 300 ευρώ.
Το σύστημα αυτό είχε αποφασιστεί από την ολλανδική κυβέρνηση το 2010, προκειμένου να εφαρμοστεί από το 2012 αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει ενεργοποιηθεί. Οι τότε υπολογισμοί ανέφεραν ότι - με τα δεδομένα της Ολλανδίας - το 59% των κατόχων ΙΧ θα πλήρωνε λιγότερα τέλη, για το 25% των ιδιοκτητών οι επιβαρύνσεις δεν θα μεταβάλλονταν ενώ ένα ποσοστό της τάξης του 16% θα είχε επιβαρύνσεις. Το δημοσιονομικό αποτέλεσμα θα ήταν ουδέτερο. Οπως είναι σαφές, σε ένα τέτοιο σύστημα δεν υπάρχει ο παραμικρός λόγος για κατάθεση πινακίδων καθώς τα τέλη κυκλοφορίας μπορούν με μικρή χρήση του αυτοκινήτου να είναι ελάχιστα.
Το μοντέλο αυτό είναι εκείνο που θεωρείται ιδανικό στους κόλπους της Καραγεώργη Σερβίας. Αναγνωρίζουν όμως αρμόδια στελέχη πως είναι πολύ δύσκολο στην εφαρμογή του και σημειώνουν πως υπάρχουν και εναλλακτικές παρεμφερείς λύσεις.
Μία τέτοια, η οποία επίσης έχει τεθεί στο τραπέζι, αφορά το ενδεχόμενο παροχής της δυνατότητας στους φορολογουμένους να πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα και επομένως να καταθέτουν πινακίδες κυκλοφορίας επίσης με τον μήνα. Οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμα, αλλά όπως λένε αρμόδιες πηγές «περιμένετε και θα εκπλαγείτε…».
Αξίζει να σημειωθεί πως πέρυσι περισσότεροι από 100.000 ιδιοκτήτες προτίμησαν να παρκάρουν μόνιμα τα αυτοκίνητά τους παρά να πληρώσουν τέλη, ασφάλιστρα αλλά και φόρο πολυτελούς διαβίωσης στην περίπτωση ΙΧ άνω των 1.929 κυβικών εκατοστών. Μόνο από τέλη κυκλοφορίας, η κατάθεση των 100.000 πινακίδων συνεπάγεται απώλεια εσόδων κοντά στα 35 εκατ. ευρώ. Από το 2009, μάλιστα, οι καταθέσεις πινακίδων προσεγγίζουν τις 750.000.  Οριστική φαίνεται να είναι η απόφαση για κατάργηση του φόρου πολυτελείας που επιβάλλεται σήμερα κατά την αγορά ακριβών αυτοκινήτων. Κρίνεται πως είναι ίσως ο πιο αποτυχημένος φόρος που επιβλήθηκε τα τελευταία χρόνια.
Η διάταξη που προβλέπει την επιβολή φόρου πολυτελείας με συντελεστές από 10% έως και 30% για αυτοκίνητα με τιμή χονδρικής (κατασκευαστή) από 17.000 ευρώ και πάνω ψηφίστηκε το 2010. Τότε, οι εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών ήταν πως θα απέφερε στα κρατικά ταμεία ετήσια έσοδα της τάξης των 100 εκατ. ευρώ (από κοινού με τον φόρο πολυτελείας που είχε επιβληθεί σε ασημικά, έργα τέχνης, δερμάτινα είδη κ.ά.). Πέρυσι, στα ταμεία του Δημοσίου από τον φόρο πολυτελείας εισέρρευσαν μόλις 2 εκατ. ευρώ.
«Είναι ένας φόρος σχεδόν αδιάφορος» σημειώνουν αρμόδιες πηγές διευκρινίζοντας πως αφενός τα συνολικά έσοδα είναι αμελητέα, αφετέρου έχει πάψει πια ο φόρος να κάνει ζημιά στην αγορά. Ούτως ή άλλως οι ετήσιες πωλήσεις αυτοκινήτων με τιμή χονδρικής πάνω από 17.000 ευρώ μετριούνται πλέον στα δάχτυλα.